Vzorec PageRanku

Diskusia o SEO tu nájdete rady nástroje ako optimalizovať Vaše webové stránky Google, Bing, Seznam a ďalších. Otázky ohľadne získavania spätných odkazov.

Moderátor: domainer

Napísať odpoveď
domainer
Site Admin
Príspevky: 34
Dátum registrácie: So Feb 13, 2021 9:16 pm

Vzorec PageRanku

Príspevok od používateľa domainer »

Pagerank v klasickém pojetí dosahuje hodnot od nuly do jedné. Google si Page Rank počítá (zjednodušeně řečeno) podle toho, kolik a jak důležitých stránek na tu počítanou stránku odkazuje. Existuje na to vzoreček. Je to trochu matiky, tak to případně přeskočte, není nutné to chápat detailně.

PageRank stránky A označím jako PR(A). Vypočítá se z PageRanků stránek, které na ni odkazují. To jsou stránky T1 až Tn.

PR(A) = (1-d)/m + d * ( PR(T1)/C(T1) + ... + PR(Tn)/C(Tn) )

kde d je dampening faktor (nastavený pravděpodobně na 0,85),
m je celkový počet zaindexovaných stránek.
C(T) je počet odkazů vedoucích ze stránky T.

Jako vstupní hodnoty PR(Ti) se berou hodnoty PageRanku stránek z minulé iterace výpočtu. Vzoreček po několika iteracích dobře konverguje (tím lépe, čím je nižší d). Hodnoty PageRanku všech stránek se pohybují těsně nad nulou.

Originální dokumentace uvádí vzoreček trochu chybný:
PR(A) = (1-d) + d * (PR(T1)/C(T1) + ... + PR(Tn)/C(Tn)) je to špatně, chybí tam to m.

Pro zasvěcené zdůrazňuji, že PageRank je veličina skalární, tedy pro každou stránku (URL, dokument) jde o jediné číslo. (V rámci některých pojetí se o PageRanku mluví jako o vektoru v n-rozměrném prostoru, kde n je počet dokumentů. To je pouze složitější pohled na jednoduchá čísla.)


Napísať odpoveď

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 1 neregistrovaný